Een nieuwe website laten maken is één. En dan…

Nagenoeg iedere ondernemer beschikt over een of meerdere websites. Wanneer je aan een Web Specialist vraagt wat de levensduur van een website is, dan hoor je vaak 3 tot 5 jaar. Dit wil overigens niet zeggen dat sommige websites een langere levensduur (kunnen) hebben.

Een verouderde techniek, achterhaald design, nieuwe huisstijl of andere doelstellingen, het zijn slechts enkele redenen om een website te vernieuwen. Wanneer je als ondernemer ervan overtuigd bent dat je een nieuwe website moet laten bouwen, dan begint de zoektocht naar een geschikt webdesign bureau. Let hierbij goed op met welk CMS-systeem men werkt. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld: WordPress, Joomla, Concrete5 of eigen CMS-systemen. Ieder systeem heeft zo zijn voor- en nadelen.

Fases bij het maken van een nieuwe website

Bij het bouwen van een nieuwe website doorloopt een webdesigner vaak een aantal vaste fases. Denk bijvoorbeeld maar eens aan:

  • Inventarisatie

Kennismaking, doelstellingen bepalen en onderzoeken

  • Design en ontwikkeling

Bepalen vormgeving, menustructuur en functionaliteiten

  • Bouwen en testen

Het (in)vullen van de website en het testen van de werking

  • Opleveren en analyseren

Monitoren, verzamelen van data en analyseren

  • Optimaliseren en onderhouden

Verbeteringen doorvoeren en de website veilig houden

Een goede voorbereiding

Hoewel de webdesigner je vaak bij de hand neemt, zijn er zeker ook zaken waar je zelf voor moet zorgen. Beschik je bijvoorbeeld al over een huisstijl (logo en bedrijfskleuren)? Heb je al teksten en (rechtenvrije) beeldmaterialen? Het tijdig aanleveren is van groot belang voor de webdesigner. Zo blijft de afgesproken opleverdatum haalbaar.

Hoera, de nieuwe website staat live!

Wanneer de nieuwe website eenmaal live staat, dan zijn de meeste ondernemers trots op het eindresultaat. Het is voor een aantal zelfs een reden om een bescheiden feestje te vieren.

Hoe nu verder?

Op het moment van oplevering is de website compleet gevuld en actueel. Het is nu zaak om dit zo te houden. Juist dit is vaak een valkuil voor veel bedrijven en organisaties.

Wie gaat de website inhoudelijk beheren en van ‘verse’ content voorzien? Wie gaat zich verdiepen in het CMS-systeem van de website? Is er iemand die tijd en inspiratie heeft om goede teksten te schrijven? En die foto’s kan bewerken om ze in de juiste resolutie op de website te plaatsen?

Ga je dat als ondernemer zelf doen, terwijl het niet jouw core business is, of laat je het een werknemer doen, die je wellicht niet blij maakt met deze extra taak?

Kerst valt vroeg dit jaar

We zien het maar al te vaak dat websites niet actueel zijn. Een laatste nieuwsbericht uit juli 2018, een vacature uit 2019 of een bericht over de sluiting tussen Kerst en Nieuwjaar, dat er in mei nog op staat. Het komt regelmatig voor. Stel je eens voor, dat je in mei een tuincentrum binnenloopt en daar staan opgetuigde kerstbomen of je loopt een modewinkel binnen en ziet de collectie van 2 jaar geleden hangen. Wat denk en doe je dan? Loop je snel weg? Een websitebezoeker doet waarschijnlijk hetzelfde bij het zien van een niet actuele website.

Een website is een online visitekaartje. Los van het feit dat je een actuele indruk wilt geven, is goede en relevante content uiterst belangrijk. Het draagt namelijk ook nog eens bij aan de vindbaarheid (Google) van de website.

Website bij laten houden

Een website laten maken is één, bijhouden is twee. Stel jezelf vooraf de vraag; hoe ga ik het bijhouden structureel aanpakken? Ga ik dat zelf doen of ga ik dit uitbesteden?

Websitebeheer uitbesteden

Daar waar veel webdesigners alleen de nieuwe website bouwen, gaat mijn hulp veel verder. Niet alleen het bouwen en vullen van de website, maar ook het actueel en vindbaar houden. Vergelijk mij met uw interne websitebeheerder. Samen bedenken we onderwerpen en vervolgens schrijf ik leesbare en zoekmachinevriendelijke webteksten, plaats foto’s in de juiste resolutie en onderhoud de website. Indien gewenst plaats ik tevens de actuele berichten op social media. Hoewel ik het modewoord ‘ontzorgen’ liever niet gebruik, is dat wel precies wat ik voor veel klanten doe.

Mogelijkheden en kosten

Benieuwd naar het compleet uitbesteden van de werkzaamheden aan jouw (nieuwe of bestaande) website? Met het budgetvriendelijke Marcothing abonnement ben je verzekerd van kwaliteit en continuïteit. Liever geen abonnement? Ook dat is natuurlijk mogelijk.

Meer weten? Bel 06 181 52 933 of vul het contactformulier in!

Een verouderde of niet actuele website?

Uw website en social media kanalen moeten bevestigen wie u bent en wat u doet. Niet wie u was of wat u deed.